Uddrag af artikel fra dagbladet Information af Lasse Skou Andersen og Sebastian Gjerding d. 27.
maj 2026:

Berlingske citerede fiktive eksperter i artikel
om sprgjteforbud

Om f4 ar kan det vere billigere at rense danskernes drikkevand end at beskytte det
mod forurening, haevdede professor Anne Kjer Nielsen fra DTU i Berlingske. Der er
bare ét problem: Hun findes ikke.

Behovet for en bedre beskyttelse af grundvandet er blevet udlagt som ’valgets tale’. Og et nationalt
sprojteforbud ventes at blive en del af det kommende regeringsgrundlag, naermest uanset hvilke
partier der ender med at danne regering.

Pé Information har vi deekket emnet intensivt gennem det seneste halvandet ar. Derfor undrede det
o0s, da vi tirsdag middag i en artikel pa berlingske.dk kunne lase tre helt nye — og for os ukendte —
eksperter udtale sig om problemstillingen.

Berlingskes artikel handlede om de ekonomiske vismands nye rapport, der ndr frem til, at
sprojteforbud »er den samfundsekonomisk mest fordelagtige losning til at sikre rent drikkevand pa
lang sigt«.

I artiklen medvirkede dog ogsa tre professorer, hvoraf to var ganske kritiske over for udsigten til et
sprojteforbud.

»Professor Lars Mogensen fra Aarhus Universitet kritiserer, at beslutningen treffes pa et usikkert
grundlag,« skrev Berlingske og citerede herefter professoren for at sige:

»Der er stor usikkerhed pa bdde omkostningerne ved forbud og ved rensning. Vi risikerer at traeffe
beslutninger baseret pa gatterier.«

De gkonomiske vismands r&sonnement bag anbefalingen om sprejteforbud er, at det efter alt at
demme vil veere meget dyrt for samfundet at rense danskernes drikkevand for forurening med
pesticidrester.

Ganske vist er der bade usikkerhed om, hvor dyrt det kan blive at rense drikkevandet, og hvor stort
et tab et sprojteforbud vil pafere de bererte landmand. Men rensning »skal blive meget billigt, for
det vil vaere at foretraekke frem for forbud ud fra en samfundsekonomisk beregning«, fremgér det af
vismandenes rapport.

Her kunne Berlingske imidlertid citere »teknologiprofessor Anne Kjaer Nielsen fra DTU«, som
ifolge avisen »peger pd den hurtige udvikling inden for rensningsteknologi«.

I et direkte citat — som blev prasenteret med formuleringen »argumenterer hun over for Berlingske«
— sagde denne teknologiprofessor:

»Vi ser markante forbedringer 1 bade effektivitet og omkostninger. Om fem ar kan billedet se helt
anderledes ud.«

Med andre ord métte man altsé forsta, at det inden for kort tid kan blive sa billigt at rense
danskernes drikkevand, at det ikke vil kunne betale sig at indfere et sprojteforbud.

Berlingske citerede dog ogsa en tredje ekspert, »professor Hans Estrup Andersen fra Danmarks
Tekniske Universitet«, som ifelge avisen »stotter vismandenes anbefaling og mener, at Danmark



ikke lngere kan udseatte handling«.

Fiktive professorer

Vores undren blev ikke ligefrem mindre, da vi gav os til at sege pa de tre eksperter.

Vi kunne hverken finde nogen Lars Mogensen pa Aarhus Universitet eller Anne Kjar Nielsen pa
DTU. Og det kunne universiteternes presseafdelinger heller ikke, da vi spurgte dem.

Vi kunne godt finde en forsker ved navn Hans Estrup Andersen. Han er dog ikke professor ved
DTU, men seniorforsker ved Aarhus Universitet. Og han afviser at have talt med Berlingske.

»Det er ikke et omréde, jeg rigtig ved noget om. Det er selvfolgelig kedeligt at blive citeret for
noget, man ikke har sagt,« siger Hans Estrup Andersen til Information.

Tirsdag eftermiddag klokken halv tre rettede vi derfor henvendelse til Berlingskes ansvarshavende
chefredakter, Tom Jensen, og spurgte ind til sagen. I en sms svarede chefredakteren, at han ikke
kendte til forlebet, »men pa baggrund af din henvendelse er vi ved at tjekke op pa det«.

Onsdag morgen rykkede vi Tom Jensen, og han indvilligede i at stille op til interview klokken
12.30.

En halv time for det aftalte interview rettede Berlingske artiklen og offentliggjorde en artikel om, at
en medarbejder er blevet hjemsendt »efter fejlagtig brug af et Al-vaerktej, der resulterede 1
opdigtede personer og citater i1 en artikel«. Der er tale om en erfaren journalist, som har veret pd
Berlingske i knap to artier.

»Passagen er fjernet fra artiklen, da den er opdigtet,« fremgér det af rettelsen.

»Til passagen blev et Al-varktej brugt med det formal at sammenfatte eksperters citater fra en
tidligere Berlingske-artikel, men 1 denne proces blev artiklen ved en fejl ikke lagt ind, og Al-
vaerktajet producerede opdigtede citater og personer. Forlgbet udger en klar overtraedelse af
Berlingskes retningslinjer for brug af Al pa redaktionen.«

Ud over de opdigtede kilder og citater er avisen blevet opmarksom pa, at to citater fra vismandenes
rapport ikke var korrekt gengivet i artiklen. Tilsvarende citatfejl har avisen fundet i to andre artikler,
som den samme journalist har skrevet om vismandsrapporten.

Ifolge de presseetiske regler skal et medie berigtige urigtige oplysninger, »sa snart man far
kendskab til fejl af betydning«. Artiklen med de falske ekspertudtalelser forblev dog hele tirsdagen
samt onsdag formiddag uendret pa Berlingskes hjemmeside og altsa forst rettet ved middagstid
onsdag.

Chefredakter Tom Jensen forklarer, at det har taget tid at komme til bunds 1 sagen.

»Sa snart vi var der, og s snart vi havde formuleret rettelsen, sé publicerede vi den,« siger han til
Information. (...)



	Uddrag af artikel fra dagbladet Information af Lasse Skou Andersen og Sebastian Gjerding d. 27. maj 2026:
	Berlingske citerede fiktive eksperter i artikel om sprøjteforbud
	Fiktive professorer


